Eezer - Initiativet för minskad mödradödlighet i Afrika

söndag 6 februari 2022

Lars-Erik Nilsson

Aurora Rotary har gjort ett antal insatser i södra Kenya bland annat levererans av en mc-ambulans i samarbete med den ideella föreningen Eezer Sverige. Ambulansen används för transport av gravida kvinnor som bor på landsbygden, med dåliga vägar, långt från mödravårdscentraler och andra sjukvårdsinrättningar.

Mödradödlighet är ett stort problem i Afrika. Att ta sig från hemmet till en klinik för att få kvalificerad hjälp på ett billigt och säkert sätt är en stor utmaning på den afrikanska landsbygden. Statistiken säger att dödligheten ligger på över 400 dödsfall per 100 000 förlossningar. I Sverige är motsvarande siffra 4. Med mödradödlighet avses enligt FN:s definition att modern avlider under graviditeten eller upp till 42 dagar efter avslutad graviditet. FN har satt upp målet att till 2030 minska antalet dödsfall till mindre än 70 på 100 000 förlossningar i världen.
Eezer Initiativet i Sverige har startat att bygga upp en flotta av mc-ambulanser runt om i Afrika. Idag, 2022, finns det cirka 30 ekipage placerade runt om i Afrika och Eezer har som mål att placera ut 3000 stycken fram till 2030. Läs mer om Eezer!

Aurora Rotary kom under 2019 i kontakt med Eezer vilket ledde till att vi sponsrade ett mc-ekipage att placeras i södra Kenya. Detta medförde att vi fick kontakt med dr Sadera Alfred som är lokal representant för i Eezer. Detta har med fört ytterligare stöd i ett antal akuta situationer för kliniker i den region som Dr Saderas verkar i. Vi har således hjälp till med pengar till utbildning, stöd till inköp av munskydd under corona-epidemin samt hjälp till inköp av ny vattentank som ersättning en kliniks havererade tank.

Vårt finansiella stöd har förstärkts med ytterligare pengar från TRF och från distriktets projektfond.