Insamling till PolioPlus

onsdag 12 januari 2022

Lars-Erik Nilsson

Vi samlar årligen in pengar och skickar till Rotarys PolioPlus-program vars syfte är att utrota polio i världen.

På världspoliodagen 24 oktober samlar vi tillsammans med andra Västeråsklubbar in pengar med bössor. I samband med Västeråsfestivalen säljer vi ankor till det populära ankracet där behållningen skickas till PolioPlus. Vi kan även skicka pengar direkt från vårt eget konto baserat på intäkter från andra aktiviteter och insamlingar.

Poliomyelit (polio) är en förlamande och potentiellt dödlig sjukdom som fortfarande hotar barn i vissa delar av världen. Polioviruset invaderar nervsystemet och kan orsaka förlamning inom några timmar. Det kan slå till mot människor i alla åldrar men drabbar främst barn under fem år. Polio går inte att bota med läkemedel, men kan förhindras med hjälp av vaccin.

Pressmeddelande Världspoliodagen 2021.pdf